2012. szeptember 12., szerda

A bürokrácia útvesztői #1

A baba lakcíme

Tavaly, amikor a népszámlálás zajlott, én is számlálóbiztos voltam. Az összeírás során azokat a személyeket is össze kellett írni, akik életvitelszerűen nem ott éltek, ahová lakcím szerint be voltak jelentkezve. Így derült ki számomra az is, hogy az illető fiatal nő elköltözött másik városba az élettársához, született egy (két, három...) gyerekük, és mivel a fiatal nő még mindig a szülői házba volt bejelentkezve (az volt az állandó lakóhelye), így őt is össze kellett írnom. Ám ahogy jöttek sorban a gyerekek, születésükkor őket is az édesanyjuk lakóhelyére jelentették be. Vagyis a nagyszülői házba. Volt is ebből problémázás, mire sikerült megértetnem a nagyszülőkkel, hogy akkor is össze kell írnom őket, ha nem itt élnek. A következő 10 év alatt, mire legközelebb népszámlálás lesz, majdcsak rendezik a lakóhelyi dolgaikat. Átjelentkezni vagy tartózkodási helyet megadni illetékmentesen lehet, csak egy papírt kell kitölteni hozzá az illetékes okmányirodában.
Nekem is volt egy ilyen ügyem, konkrétan az, hogy más városban volt az állandó lakcímem illetve tartózkodási helyem. A teljesség kedvéért mondom el, hogy tartózkodási hely esetemben konkrétan azért volt megadva, mert a munkáltatóm csak ebben az esetben finanszírozta a hétvégi hazautazásomat. Mivel azonban veszélyeztetett terhességem miatt szinte az első hetektől az állandó lakcímemen tartózkodtam, és szülésig sem dolgozhatok, töröltettem a tartózkodási helyemet a lakcímkártyámról. Ugyanis tartottam tőle, hogy kicsi fiam születése után az ő lakcímkártyát is az enyémhez megegyező cím(ek)re dokumentálják. Márpedig nem akarom duplán kijavíttatni mindkettőnkét, meg egyébként is babakocsival macerásabb eljutni egy okmányirodába, mint terhesen.
Azért meséltem el ezt a történetet, mert úgy gondolom, sokan nem tudják. Ez a magyar bürokrácia.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése